Shaping Schiphol

Bewustwording versterken over de mogelijkheden van digitale technologie

Digital Shapers heeft een Digital Escape Room ontworpen om medewerkers van Schiphol Group bewust te maken van de mogelijkheden van digitale technologie en hen te enthousiasmeren om dit mee te nemen in hun werk.

Uitdaging

Als onderdeel van de wens om het leidende digitale vliegveld van de wereld te worden, heeft de Royal Schiphol Group een Digital Week georganiseerd, met als doel om de digitale ontwikkeling van werknemers te stimuleren en transformatie in te zetten. Om versnelling te bereiken, is het nodig dat kennis over digitale technologie zich niet beperkt tot enkele experts, maar aanwezig is bij alle medewerkers in een organisatie. Bewustwording was daarom een belangrijk aandachtspunt, net als het ontwikkelen van een positieve houding richting digitalisering: enthousiasme in plaats van onzekerheid of weerstand.

Digital Escape Room

Digital Shapers ontwierp een Digital Escape Room, met een passende Schiphol storytelling. Terwijl een team verschillende puzzels en spellen oploste, ervoeren deelnemers van alle niveaus nieuwe technologieën en de werking hiervan. Hiermee werd zowel het bewustzijn van, als het verlangen naar technologie aangewakkerd, terwijl de potentie hiervan in een veilige omgeving werd verkend. In plaats van het opdringen van de urgentie van een digitale transformatie, werd juist het het verlangen om meer te leren gestimuleerd. Medewerkers werden in staat gesteld en geënthousiasmeerd om vergelijkbare ervaringen bij Schiphol’s klanten te creëren.

Resultaten

De Escape Room was de hoogst gewaardeerde workshop tijdens de Digital Week. Het werd door medewerkers beoordeeld met een 8.7/10. Het was bovendien een grote publiekstrekker om medewerkers te stimuleren om mee te doen aan de Digital Week.

  • Meer dan 250 medewerkers zijn uit de Escape Room ‘ontsnapt’.
  • In totaal hebben 700 medewerkers meegedaan aan de Digital Week.
  • Bekendheid met technologieën en tools werd bijgebracht in een speelse, competitieve vorm.
  • Door eerst de technologie te ervaren en deze vervolgens te bespreken is gezorgd voor verbeterd bewustzijn.
  • Ideeën over toepassingen in eigen werk en verdere educatie werden door middel van een survey vastgelegd.

Als projectlead voor de Digital Week heb ik een aantal maanden zeer prettig met de Shapers samengewerkt. Het zijn harde werkers, out of the box denkend, positief ingesteld en makkelijk bereikbaar. Ze hebben een enorme drive, wil en inzet om echt iets gaafs neer te zetten en hoge resultaten weten neer te zetten. De Digital Escape Room werd dan ook met een 8.7 beoordeeld door alle deelnemers. Ik was onder de indruk van de benodigde creativiteit voor het bouwen van de Escape Room. De Shapers helpen je echt om inhoud op een leuke en lerende manier te verpakken. Kortom, ik ben erg enthousiast over Digital Shapers en raad ze zeker aan!

Anouk van Dijken - Digital Change Manager Royal Schiphol Group

Ik heb een Shaper nodig Ik ben een Shaper 

EVENTS