Datagedreven werken

16 April 2019

Deel 3 in de serie over datagedreven werken



Data: het nieuwe goud

De afgelopen jaren is vaak geroepen dat data het nieuwe olie is. Met voldoende, relevante data kunnen bedrijfsprocessen immers worden verbeterd en nieuwe verdienmodellen worden ontwikkeld. Data kan zelfs de macht creëren om, met behulp van kunstmatige intelligentie, de markt naar je hand te zetten. Maar hoe kom je aan data?

Het platform model valt of staat met data

Hoewel we bij platformen meteen aan Uber of Airbnb denken, wordt het (digitale) platform model steeds vaker geïntroduceerd door traditionele bedrijven en in traditionele markten. Hiermee wordt een centrale rol in het ecosysteem ingenomen. Het platform fungeert zo als een open digitale infrastructuur, waarop onafhankelijke partijen met elkaar verbonden worden en informatie wordt uitgewisseld. Aan de hand van de verzamelde onderliggende data, wordt het bedrijfsmodel geoptimaliseerd. Dat dit een winnende strategie kan zijn, blijkt uit het succes van platforms zoals Uber, Bol.com en Amazon.

Voor ieder bedrijf?

Als data het nieuwe goud is en het platform model de ultieme manier is om data te verzamelen, zou ieder bedrijf dan moeten streven naar een eigen platform? Onder welke voorwaarden wil je bovendien bijdragen aan bestaande platformen en kun je hiervan profiteren? Welke data binnen of buiten het ecosysteem is relevant, en wanneer heeft het zin om data te delen? Hoe zorg je voor een verandering in mindset: van controle over eigen data naar open ecosystemen?


In deze #ShapingDigital gaan we samen met ORTEC Data Science, beslismakers uit diverse sectoren en Shapers in discussie over de rol van platformen in het verzamelen van data en de uitdagingen die bedrijven hierbij ondervinden.